ابعاد همسویی IT و کسب و کار

 

معمولا در سازمان ها تعارضاتی بین استراتژی اصلی کسب و کار و استراتژی فناوری  اطلاعات مشاهده می گردد. از این رو باید ابعاد  مختلف همسویی این دو استراتژی مورد بررسی قرار گیرد تا از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری شود.

  1. بعد استراتژیک و معنوی: یعنی میزان سازگاری بین اهداف و مقاصد فناوری اطلاعات با کسب و کار سازمان
  2. بعد ساختاری: یعنی میزان تطابق ساختاری بین فناوری و فرآیندهای کسب و کار
  3. بعد ساختار غیررسمی: به ارتباطات بین افراد و واحدها مربوط می‌شود. این ساختارهای غیررسمی شامل شبکه‌های اجتماعی، اجتماعات کاری، ارتباطات بین گروهی و فرآیندهای غیررسمی در سازمان می‌شود.
  4. بعد اجتماعی: یعنی مدیران IT و مدیران کسب و کار سازمان نسبت به برنامه‌ها و اهداف هم درک متقابل و تعهد داشته باشند.
  5. بعد فرهنگی: یعنی فضای فرهنگی سازمان باید از کسب و کار پشتیبانی کند. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی پیوند بین عملکرد IT/IS و کسب و کار را ارتقاء دهد.

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *