اقتصاد پوکمونی چگونه کسب و کار ها را تغییر می دهد

 

پوکیمون گو: چگونه اقتصاد پوکیمونی کسب و کار را تغییر می دهد

کسب و کار های کوچک در سر تا سر آمریکا کاربران Pokemon Go را با تخفیف ها، تبلیغات و واحدهای فریب (Lure Modules) مختلف جلب می کنند.

پوکیمون گو یک پدیده ی جهانی است. سرگرم کننده، اعتیاد آور و کاملا همه هست.. نمی توانید در خیابان های نیویورک قدم بزنید بدون اینکه با چند نفر که در حال پرتاب پوکیبال به سمت جمعیت در حال افزایش دودوها (Dodous)، یا گروهی که در گوشه ی خیابان سر در گوشی خود دارند و به دلیلی جز واحدهای فریب (Lure Modules) کنار هم جمع نشده اند، برخورد نکنید.

پوکیمون گو زمانی پدیده می شود که شما یک بازی رایانه ای محبوب که به مدت دو دهه طرفدار گوشی هوشمند به دست دارد را می گیرید و به آنها یک اپلیکیشن واقیت افزوده ی رایگان که وادارشان می کند در محله ی خود پیاده روی کنند می دهید. این آپلیکیشن  رایگان در قسمت Shop کسب درآمد داخلی خود را دارد، ولی گذشته از این پوکیمون گو در حال دگرگون سازی قدرت تجارت الکترونیک بر پایه ی اینترنت برای دنیای کسب و کارهای خرده فروشی و خدمات است. ملیون ها کسب و کار کوچک تا متوسط آمریکایی در میان دریایی از Pokestop ها و Pokegym ها شاهد افزایش مشتری های خود هستند. این اپلیکیشن تنها یک هفته است که عرضه شده و از هم اکنون کافه ها، رستوران ها، مغازه ها و کسب و کارهای مختلف – از کالیفورنیا تا فلوریدا- در حال یافتن راهکارهایی برای کسب درآمد با استفاده از تخفیف ها، تبلیغات و Lure Module ها هستند. ما در محیط اقتصادی کاملا جدیدی زندگی می کنیم که پوکیمون گو آن را هدایت میکند:پوکونومی.

Pokemon

دنیای قشنگ نو “پوکیمون گو”

بعد از آنکه پوکیمون گو را برای روز پس از عرضه بازی نکردم، راه رفتن در خیابان اصلی کنار آپارتمانم در آخر هفته ی گذشته احساس سرگردان بودن در نوعی کارناوال تخیلی به من میداد. هر شعبه ی رستوران محبوبی در بالا و پایین خیابان صف های معمول خود را داشت، ولی کسانی که منتظر ایستاده بودند همه Lure انداخته بودند تا حال زمان انتظار چند پوکیمون بگیرند.

در پیتزایی آن طرف خیابان، هر دفعه که نگاه می کردم، گویا کسی Lure گذاشته و چند مربی پوکیمون بیرون ایستاده اند و چند نفر دیگر وارد و خارج می شوند تا اسلایس پیتزا بردارند. کافه سر نبش یک Pokegym است، با مشتریانی که شب روز می آیند تا نوشیدنی ای بگیرند و آماده ی نبرد شوند.

این تنها یک خیابان در یک شهر است. جدا از در اختیار گذاشتن هاب هایی برای شارژ باتری در حال خالی شدن گوشی های بازیکن های پوکیمون گو، کسب و کارهای کوچک تا متوسط، از هر ترفندی برای نگه داشتن بازی کنان استفاده می کنند.

همه چیز با Lure ها شروع می شود. بازی کنان پوکیمون گو، در حین بازی و level up شدن Lure دریافت می کنند، ولی خریدن Lure Module یکی از موثر ترین و فوری ترین راه های تبلیغاتی است که یک کسب و کار می تواند داشته باشد. یک Lure Module 100 پوکی کوین (Pokecoin) قیمت دارد و یک بسته ی ۸ تایی از Lure module 680 پوکی کوین است. خود کوین ها را می توان با پول واقعی خرید و صد تای آنها تنها ۹۹ سنت است. این ۹۹ سنت برای ۳۰ دقیقه جلب تضمین شده ی مشتری است. شما حتی می توانید تا ۱۴۵۰۰ پوکی کوین به قیمت ۹۹.۹۹$ بخرید، در این صورت یک کسب و کار می تواند هر نیم ساعت در تمام ساعات کاری که باز است Lure بزارد. اگر در آزمایشگاه PCMag در منهتن پوکیمون گو را باز کنید و در یک چرخش ۳۶۰ درجه اطراف را ببینید، ده ها Lure Module مشاهده می کنید که در پارک ها، آثار تاریخی، اماکن دیدنی و کسب کار های متعددی قرار داده شده اند.

هر کسب و کاری می تواند یک مقصد پوکیمون گو باشد، و کار آفرینان از هم اکنون کسب و کار های خود را این گونه تبلیغ می کنند. بر اساس گذارش بلومبرگ، پیتزا فروشی L’inizio’s در کوینز حدود ۱۰$ برای Lure Modules هزینه کرد و شاهد افزایش ۳۰ درصدی فروش غذا و نوشیدنی در آخر هفته ی گذشته شد. بلومبرگ همچنین گزارش داد که کافه ی Pacific Standard در بروکلین به شوخی بیرون مغازه یک بورد که روی آن نوشته شده بود “پوکیمون فقط برای مشتریانی است که پول می دهند!” گذاشته بود.

ct-mcdonalds-pokemon-go-japan-20160722-001
همکاری شرکت سازنده پوکمون و مک دونالد در ژاپن

وبسایت Bon Appetit گزارش می دهد که کسب و کارها از Flying Saucer Pizza Company در ماساچوستس تا Huge Cafe در آتلانتا شاهد شلوغ شدن مغازه های خود هستند که ناشی از خرید و گذاشتن Lure یا از خوش شانسی کنار یک Pokestop بودن است. Flying Saucer Pizza Company مشتریان خود را تشویق می کند تا با به اشتراک گذاشتن یک عکس از Pokemon Go در شبکه های اجتماعی و سپس تگ کردن رستوران در آن، به صورت خودکار وارد قرعه کشی برای برنده شدن گیفت کارت شوند.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی تقریبا به اندازه ی گذاشتن Lure اهمیت دارد، بعضی کسب و کارها برای تیم های مختلف Pokemon Go (کاربران می توانند عضو یکی از سه تیم :Team Mystic, Team Valor  یا Team Instinct شوند.) تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته اند. سالن CitySen در Grand Rapids میشیکان، برای تیم Mystic 10 درصد تخفیف ارایه می دهد. آشپزخانه ی Zoe’s در تگزاس به هر کسی که در یکی از رستوران های آنها پوکیمون بگیرد و آن را توییت کند یک گیفت کارت ۲۵$ می دهد.

در کالیفورنیا، رستوران Rosine’s در Monterey از پیکاچو برای تبلیغ شیرینی های خود استفاده می کند. قهوه خانه ی Grind در Diamond Bar متعهد شده است که به ازای هر ۱۵ نوشیدنی که پول آنها پرداخت شده، یک Lure بیندازد. ShowDown، که یک سالن برای رویدادها ی بازی های رایانه ای در سان فرانسیسکو است، یک پارتی پوکیمون گو با Lure های بدون وقفه و دی جی زنده برگزار می کند.

پوکونومی در فلوریدا نیز پر رونق است. در پالم بیچ، باغ وحش پالم بیچ و موزه ی Morikami پوکیمون های مختلفی که بازیکنان می توانند در آنجا بگیرند را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. شرکت Grasslands Brewing در تالاهاسی با مشروب فروشی های محلی شریک شده تا یک Pokemon Go bar Crawl میزبانی کند. صنعت توریسم اورلاندو آماده ی یک کمپین شهری می شود. در Tampa Bay، یک مغازه ی لباس فروشی قدیمی به نام La France متوجه شد که یک مکان Pokestop است، و تابلوی زیر را نصب کرد. این لیست ادامه دار است، و این تنها ابتدای کار است. مغازه ها و رستوران های زنجیره ای بزرگتر ممکن است دومینوی بعدی باشند که با استفاده از پوکیمون گو کسب و کار خود را ترویج و Lure های گسترده تری ارایه دهند.

آیا Niantic پوکیکانومی (Pokeconomy) تک کاره را به یک تجارت واقعی تبدیل خواهد کرد ؟

برخلاف محبوبیت کلان و ارزیابی سر سام آور نینتندو، از دیدگاه فنی و اقتصادی، پوکیمون گو همچنان تقریبا در مرحله ی بتا است. این بازی مشکلات زیادی دارد، از از کار افتادن مدام سرور ها، مشکلات جی پی اس، و ارور های در حین بازی تا ویژگی های بسیار ساده ی بازی که بسیاری از عناصری که بازیکنان پوکیمون گو به آنها عادت دارند را شامل نمی شود. گذشته از این، مشکل بزرگ دسترسی ها و حریم شخصی اکانت گوگل  است که Niantic، ناشر پوکیمون گو آن را روز سه شنبه با عرضه ی نسخه ی به روز شده برطرف کرد.

ساده و پایه ای و پر از باگ بودن  پوکیمون گو برای کسب و کار ها دو چندان است.  Nintendo Inc. ، یک استارت آپ توسعه ی نرم افزار جدا شده از گوگل به نام Niantic Labs (به همراه گوگل، نینتندو و شرکت پوکیمون که تابعه ی نینتندو است به عنوان سرمایه گذار) ، پوکیمون گو را روی همان پایگاه داده ی جغرافیایی ساختند که برای عرضه ی اولین واقیت افزوده ی خود، یک بازی آنلاین چند نفره به نام Ingress، استفاده کرد. مدیر عامل نیانتیک John Hanke، یک کهنه کار گوگل است که روی Google Maps کار می کرد. ولی مشکل پایگاه داده ی Ingress این است که داده های مکان می توانند قدیمی باشند، و تا هم اکنون، هیچ راه بر پایه ی جمعیتی برای اضافه کردن موقعیت Pokegym یا Pokestop وجود ندارد.

Hanke به وبسایت Mashable گفته که برای ساخت تکنولوژی نقشه برداری که در Pokemon Go و Ingress استفاده شده، نیانتک شروع به تعیین مکان های پورتال Ingress (همان مکان هایی که الان برای Pokestops و Pokegyms استفاده می شوند) کرد که بر اساس بناها و مکان های تاریخی، کسب و کارهای معروف محلی و داده های عمومی عکس های دارای تگ جغرافیایی که از Google و Google Photos استخراج شده اند. نیانتیک سپس از کاربران Ingress خواست که مکان های پورتال جدیدی ثبت کنند.

Hanke گفت:”حدود ۱۵ میلیون مکان پیشنهاد داده شد که ما حدود ۵ میلیون نقطه از آنها را در سراسر جهان تایید کردیم.”

Hanke گفت که ویژگی های زیادی برای پوکیمون گو در راه است، از جمله  قابلیت مبادله کردن و تجربه های هیجان انگیزتر Pokestop و Pokegym. اما سوال کسب و کارها این است که آیا نیانتیک تقدیر حقیقی خود را با اجازه دادن به آنها برای تعیین محل های خود به عنوان Pokestop و Pokegym با پرداخت هزینه قبول میکند یا نه. اگر (و احتمالا زمانی که) نیانتیک این دروازه ها را باز کند، پوکیکانومی پتانسیل آن را دارد که از خریدن Lure های کوچک به  یک بازی “واقعیت افزوده ی انحصاری” حقیقی ارتقا پیدا کند.

از آنجا به بعد، فرصت ها بی پایان است. نیانتاک می تواند، برای Pokestop یا Pokegym مقدار اولیه ای پول بگیرد، یا حتی مقدار کمی اجاره ی ماهانه دریافت کند. کسب و کارها می توانند Lure های همیشگی بخرند که هیچ وقت تمام نمیشوند، یا حتی می توانند از کاربران برای ورودی و نبرد پول بگیرند تا ما به التفاوت را جبران کنند. این شرکت از هم اکنون فرم هایی برای موسسات جهت ثبت درخواست اضافه شدن یا حذف شدن مکان آنها به عنوان Pokegym یا Pokestop دارد.

تبلیغات و بازاریابی محلی حول پوکیمون گو،

 

اگر عرضه ی تاریخی این اپلیکیشن و موج اول ترقی کسب و کارها با استفاده از آن نشانه ای باشند، کسب و کارها هزینه ی آن را پرداخت می کنند. نیانتیک حتی هنوز ادغام های داخلی با شبکه های اجتماعی را نساخته، زمانی که بازیکنان بتوانند بدون خارج شدن از اپلیکیشن، به طور مستقیم در فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت پست کنند، صاحبان کسب و کار تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه های املاک مجازی نشان خواهند داد. بر اساس نیویورک تایمز، Hanke تایید کرده که نیانتاک مکان های اسپانسر شده ای در آینده تعیین و اعلام خواهد کرد. فعلا، کسب و کارها کاملا حاضر به پرداخت مبلغ کمی برای تبلیغات موثر واقعیت مجازی هستند.

منبع نوشته : http://www.pcmag.com/article/346047/pokemon-go-how-the-pokeconomy-is-changing-business-one-lur

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *