بیمه الکترونیکی و مزایای آن

 

تعریف کلی: بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه فعالیتهای شرکتهای بیمه اعم از تبادلات داخلی و خارجی آنها ،

به گونه ای که باعث تسریع و شفافیت در امور بیمه گردیده ودرجهت احقاق حقوق بیمه گر و بیمه گذار تأثیرگذار باشد.

برای شفاف تر شدن بحث بهتر است چند مثال از کارکرد های عملی بیمه الکترونیکی را با شما در میان بگذارم:

  •  فرایند تدارک پوشش بیمه ای از جستجوی بیمه تا خرید و عقد قرارداد به صورت آنلاین
  • فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه با استفاده از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی
  • روش های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه ای است.
  •  مهم ترین ابزار بیمه الکترونیک ، اطلاعات و ارتباطات است.
  • بهره گیری از فناوری اطلاعاتی وارتباطی برای ایجاد فرایند جدیدی از بیمه که با جامعه اطلاعاتی و شبکه ای هم خوانی دارد

 

در واقع بیمه الکترونیک شامل توسعه و بکارگیری زیرساختهای اطلاعاتی و همچنین تهیه، تدوین و اجرای سیاست ها، قوانین و مقررات لازم برای عملکرد جامعه اطلاعاتی یا دیجیتالی در صنعت بیمه است.

مزایای بیمه الکترونیکی:

حضور در بازار به شکل (همه جا، همه کس، همه وقت)

دستیابی به بخشهای کوچک و پراکنده بازارو حذف واسطه ها، بالا رفتن قدرت خرید خریداران، ایجاد امکان کارتمام وقت و همکاری از راه دور، پیدایش بازارهای بیشتر برای تولیدکنندگان و فروشندگان و شناسایی آنهاو ارتقای همکاری با آنها، سفارشی بودن محصولات، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل بازاروکالاها، سهولت پرداخت خسارتهاو تسویه حساب و شفافیت فعالیتها، کاهش یافتن زمان عرضه، کاهش نیاز به نیروی انسانی و کاهش هزینه فروش با فروش آنی و برخط، خدمات پشتیبانی بهتر و سریعتر.

منبع نوشته : بر اساس مقاله ای از خانم زارع قنبری کارشناس بیمه ایران

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *