تاکتیک های بازاریابی سیاسی

 

بازاریابی سیاسی یکی از مباحث جالب توجه در دنیای بازاریابی است که کتاب ها و مقالات کمتری درباره آن منتشر شده است ٬ اما منبع الهام بخشی برای بازاریاب های تجاری است.بازاریابی سیاسی (Political marketing)  فرآیندی است که در آن نامزد های انتخاباتی خود را برای رای دهندگان ترویج می کنند. ارتباطات و محتوا در سطحی استادانه با هدف جلب پشتیبانی عمومی طراحی می شود.

Political marketing

۵ تاکتیک بازاریابی سیاسی

ما تصور میکنیم به سیاستی که هر کاندیدا پیش از انتخابات دارد، رای میدهیم. اما رای های ما بر اساس هدف های دقیق و کمپین های بازاریابی سیاسی سازماندهی شده شکل می گیرند.

از ظاهر تاک شو تا بروشورها، طیف گسترده ای تکنیک ها برای تاثیر بر عقیده عموم درباره سیاست و کاندیدهای انتخابات، استفاده می شود. در این پست محبوب و موثرترین تاکتیک های بازاریابی سیاسی را شرح داده ایم.

ایجاد یک روایت

مهمترین جنبه کمپین های سیاسی، داستانی بودن آن است. منظور از این، داستان پشت هر کاندیدا، گذشته، اعتقاد، شخصیت، و تمامی رفتارهایی که موجب برتری آنها در انتخابات میشود است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، دو نفر در مقابل هم بودند. داستان John McCain افتخارات جنگی که و فداکاری در راه کشور بود(کاری به هویت واقعی کاندیداها نداریم تنها روایت اصلی آن ها از خود را بازگو می کنیم)

از طرفی داستان باراک اوباما، سیاستمداری خارجی بود که رویکردی تازه داشت و بر ایجاد تغییری واقعه تمرکز داشت. داستان هر کاندیدا جنبه های دیگری نیز در بازاریابی سیاسی داشت.

مبارزه، داستانی است که رای دهندگان میتوانند به آن اتکا کنند، یکی از مهمترین المان های اجرای کمپین بازاریابی سیاسی است. یک داستان خوب باید باورکردنی باشد و در ذهن مخاطبان حامی کمپین باقی بماند.

نمونه های دیگر از یک روایت سیاسی عبارتند از تغییر در نام تجاری از حزب کارگر بریتانیا قبل از انتخابات سال ۱۹۹۷ است. تحت رهبری تونی بلر، روایت حزب تغییر از یک حزب چپ، قدیمی به یک حزب میانه بیشتر در سیاست طراوت و انرژی زا بریتانیا متمرکز شده است.

ایجاد یک روایت استراتژی برند است و شبیه به تاکتیک هایی که در شرکتهایی مانند نایک یا اپل، استفاده میشوند، نیست. به جای یک محصول و یا شرکت تبدیل شدن به یک نام تجاری، یک حزب و یا نامزد سیاسی یک نام تجاری قابل عرضه در بازار است که مردم می تواند مربوط به تبدیل می شود.

بازاریابی رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی یکی از موثرترین روشها برای افزایش پاسخ گویی در موارد سیاسی، تشویق مردم برای رای دادن، و معرفی کاندیداهای سیاسی است. از زمانی که رسانه های اجتماعی توسط قشر جوان جامعه مورد استفاده قرار گرفته، یک پلت فرم بزرگ برای انرژی به یک جمعیتی رای دهندگان که به طور معمول در جریان اصلی سیاست علاقه مند است.

بازاریابهای سیاسی از استراتژی های گوناگونی برای ارتباط با رای دهندگان در رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این تکنیک های صادقانه و مستقیم، مانند مدیریت صفحه فیس بوک، برای گمراه کردن و دسکاری در اطلاعات به کار میرود.

یکی دیگر از راههای تاثیرگذار برای ایجاد پشتیبانی برای کاندیدایی مشخص، که از رسانه اجتماعی استفاده میکنند، ساختن یک صفحه فیس بوک برای طرفداران و یا کاندیدا است. این به بازاریاب سیاسی این اجازه را می دهد که به هزاران میلیون رای دهنده دست بیابد.

صفحه فیس بوک به شما اجازه میدهد تا با افراد بیشتری در ارتباط باشید. یکی از راهههایی که افراد بیشتری را جذب می کند، استفاده از خاطرات پرطرفدار در این صفحه هاست.

کاربران فیس بوک و توییتر دوست دارند که عکس ها و ویدیو های جالب را به اشتراک بگذارند. با ایجاد عکس و ویدیوهای جالب میتوانید از کاندیدای مورد علاقه خود، حمایت کنید.

ویروس مانند مهندسی دشوار است، و تلاش بیش از حد سخت را به یک فیلم یا عکس را به ویروسی اغلب می تواند در مقابل اثر در نظر گرفته است. بهترین فیلم های ویروسی نگاه طبیعی – آنها نه بیش از حد مثبت یا بیش از حد در مورد موضوع خود منفی است.

مبارزه منفی

برنده انتخابات نیازمند کسب رای بیشتری نسبت به رقبایش است. برای این کار دو راه وجود دارد: جلب توجه به چیزهای خوب نامزد خود را انجام خواهد داد، و توجه را به چیزهای بد رقیب خود انجام خواهد داد.

مبارزه منفی یک شکل از بازاریابی سیاسی است که در متقاعد کردن رای دهندگان به رقیب کاندیدای خود رای دهید متمرکز است. فرم شناخته شده ترین مبارزه منفی تبلیغات حمله است – تبلیغاتی که در مورد سابقه یک کاندیدا از معاملات خطرناک، سابقه مشکوک خود و یا شکست سیاسی خود صحبت کنید.

در حالی که ممکن است مبارزه منفی روشی نادرست به نظر برسد، طیف گسترده ای از مزایا را داراست. از زمانی که مبارزه منفی نسبت به کسانی احتمال دارد در برابر کاندیدای شما رای بیاورند به عنوان هدف قرار گرفت، میتواند ذهن رای دهندگان را به سمت کاندیدای مورد نظر شما سوق دهد.

مبارزه منفی معمولا به شکل تبلیغات تلویزیونی، ستون روزنامه، بحث های سیاسی و بازاریابی مستقیم طول می کشد. رسانه های اجتماعی است به طور فزاینده به عنوان یک پلت فرم مبارزه منفی، با استفاده از “دلیل برای برای _____ رای دهید” شروع به نشان در فیس بوک و توییتر در طول انتخابات اخیر.

با اینکه این موضوع میتواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد، بازاریابی منفی بدون مبارزه مثبت برای حمایت از آن، بی فایده است.

بازاریابی ایمیلی مستقیم

با اینکه رسانه های اجتماعی و تلویزیون بهترین پپلت فرم ها برای ارتباط با نسل جوان رای دهندگان هستند، بسیاری از مردم هنوز از روش قدیمی نامه مستقیم استقبال میکنند.

بروشورها، کاتالوگ ها، فرم کوتاه شده بیانیه ها و دیگر اسناد، ابزار مناسبی برای متقاعد کردن مردم یک منطقه جغرافیایی برای یک نامزد خاص و یک حزب هستند.

همیشه پست مستقیم از لحاظ جغرافیایی را هدف قرار، آن را یک تاکتیک های بازاریابی بسیار قدرتمند برای دادن انرژی به پایگاه رای دهندگان قبل از انتخابات شهرداری یا شورای محلی است. با مقدار مناسب اعلامیه ها، و تظاهرات عمومی، شهرها و بخش نیویورک می توانید نتایج انتخابات را نوسان داده و به حزب یا نامزد مورد علاقه خود یک مزیت قابل توجه بدهید.

مانند دیگر اشکال بازاریابی سیاسی، بازاریابی پست الکترونیکی مستقیم نیاز به تقویت روایت شما در اطراف یک حزب، سیاست یا نامزد ایجاد کرده اید. به آن نیاز دارد به تمرکز بر روی منافع خود را، استراتژی خود را برای بهبود جامعه، و مزایای شما و حزب شما می توانید بیش از رقبای خود ارائه دهد.

رسانه و ارتباط عمومی

13920324000267_PhotoL

پلتفرم های رسانه قدیمی مانند تلویزیون و رادیو مخاطبان زیادی را جلب میکنند، و آنها را به ابزاری ارزشمند در رقابت مبدل میکنند. توانایی در سازماندهی رادیو و تلویزیون یکی از مهم ترین وظایف هر بازاریاب سیاسی است.

اتصال با خودی رسانه ممکن به نظر می رسد دشوار است، اما آن را بسیار آسان هنگامی که شما شروع به فکر شرکت های رسانه ای به عنوان گروهی از افراد به جای اشخاص یکپارچه. با زمین سمت راست، شخص حق، و استراتژی درست، شما می توانید به راحتی مقدار زیادی از تبلیغات برای سیاست های خود را، حزب یا نامزدی به دست آورند.

چگونه میتوانید یک بازاریاب سیاسی شوید؟

تبدیل شدن به یک بازاریاب سیاسی ساده نیست، اما غیر ممکن نیست. پل زدن شکاف بین بازاریابی و سیاست نیاز به دانش عمیق از سیستم های سیاسی و اطلاع از بازاریابی برای رسیدن به اهداف خود با استفاده از جریان اصلی رسانه ها میباشد. مطالب CIO.IR  به شما کمک می کند که بازاریاب بهتری شوید  و بتوانید ایده های بهتری برای بازاریابی سیاسی پیدا کنید. با ما همراه شوید.

منبع نوشته : Udemy, Forbes,

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *