تقسیم بندی رفتار مشتریان اینترنتی

 

کسب و کار ها باید به دنبال راه هایی باشند که بتوانند بازدیدکنندگان اینترنتی  را به خریداران اینترنتی  تبدیل نمایند.  به طور کلی می توان مشتریان  را بر اساس رفتار خود نسبت به خرید اینترنتی به سه دسته تقسیم کرد:

  • خریداران آنلاین: افرادی که معمولا خرید های خود را از طریق اینترنت انجام می دهند.
  • بازدید کنندگان آنلاین: کسانی که از اینترنت به عنوان منبعی برای کسب اطلاعات استفاده می کنند ، اما خرید های خود را به صورت سنتی و در  فروشگاه های آفلاین و فیزیکی  انجام  می دهند.
  • خریداران سرسخت آفلاین:کسانی هستند که نه تنها از اینترنت خرید نمی کنند بلکه حتی حاضر به استفاده از اینترنت برای کسب اطلاعات هم نیستند.

این گروه ها هرکدام رفتار متفاوتی نسب به خرید اینترنتی از خود نشان می دهند و ترغیب آن ها به خرید اینترنتی  راه های متفاوتی را می طلبد .

onlineshop

یکی از مشکلات تجارت الکترونیک در کشور ما نیز همین جمعیت بیشتر  بازدید کنندگان آنلاین  نسبت به خریداران آنلاین هستند.البته در سال های گذشته به تدریج فرهنگ حاکم شروع به تغییر کرده است. اما هنوز هم  بازدیدکنندگان آنلاین نقش جمعیت بیشتری را به خود اختصاص  می دهند. اگر سایت شما یک پایگاه اعلام قیمت باشد ٬ شاید این برای شما خبر بدی نباشد زیرا شما مرجع بازدیدکنندگان می شوید و برای شما بازدید بیشتر معنای درآمد بیشتر از تبلیغات را دارد.. اما این برای سایت هایی که به فروش کالای فیزیکی می پردازند خبر بدی است. و اگر این سایت ها تبلیغ دهندگان به سایت شما باشند احتمالا برای شما هم باید خبر بدی باشد. یعنی ترافیک و منابع فروشگاه ها صرف خرید آسان تر از فروشگاه های آفلاینی  می شود که بعضا رقیب همین فروشگاه ها  هستند. فروشگاه باید از راه های مختلف ریسک ادراک شده بازدید کنندگان را کاهش دهند تا آن ها را تبدیل به خریداران آنلاین نمایند.

 

منبع نوشته : لپکواسکا،وایت

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *