مطالعه موردی توسعه کیوسک اطلاع رسانی برای یک شرکت حمل و نقل

 

اطلاعات شرکت مورد مطالعه:

  • نام Interstate Bus Lines(IBL)
  • سال تاسیس: ۱۹۷۵
  • مرکز فعالیت: بلوم فونتین
  • انتقال ۷۵تا ۸۰ هزار مسافر در هفته
  • ۶۲ اتوبوس قطاری  و  ۱۳۴ اتوبوس معمولی می باشد.
  • ۵۰۷ کارمند تا سال ۲۰۰۳
  • درآمد ( Income) ماهانه: ۲ میلیون دلار
  • Information Kisok kiosk2

پیشینه تاسیس این شرکت به دوران آپارتاید بر میگردد.آپارتاید به معنای جدا نگه داشتن است. در این دوران سیاه پوستان مجبور به اقامت در مناطق خاصی بودند و حق خروج از آن را مگر با اجازه دولت مرکزی نداشتند. محل کار و اقامت این افراد نیز جدا بود. این سیاست تا دهه  نود میلادی ادامه داشت . اما  پس از سقوط رژیم آپارتاید نیز به علت شرایط نا مساعد اقتصادی بسیاری از سیاه پوستان در شهر مناطقی دور از محل کار خود زندگی می کنند. بلوم فونتین  یکی  از سه پایتخت کشور آفریقای جنوبی است که در آن مشاغل زیادی وجود دارد. از این رو دولت آفریقای جنوبی به شرکت  IBL  یارانه پرداخت می نماید تا امکان حمل و نقل ارزان را برای قشر ضعیف جامعه فراهم آورد. در شکل ۱ می توان حوزه عملیاتی این شرکت را مشاهده کرد.

   دلایل نیاز به کیوسک اطلاعات:

  • ارائه اطلاعات مسیر ها و ساعات حرکت:  این شرکت قبل از ایجاد کیوسک های اطلاعات خود از بروشور ها برای معرفی ساعات حرکت و قیمت بلیط ها استفاده می کرد. چاپ این بروشور ها برای این شرکت هزینه در بر داشتند . علاوه بر این بروشور ها به روز نبودند و اطلاعات صحیح را در اختیار مسافرین قرار نمی دادند.
  • ارتباط با مسافرین: قبل از این از طریق دفتر ارتباطات  مسافرین شکایت خود را با شرکت مطرح می کردند . بسیاری از مسافرین تمایل نداشتند که از طریق تلفن شکایات خود را مطرح کنند.

از این رو در سال ۲۰۰۳ این شرکت از دانشگاه University of the Free State  خواست تا برای شرکت یک کیوسک اطلاعات طراحی کند که در پارک مرکزی بلوم فونتین  نزدیک محل فروش بلیط و مقر اصلی شرکت نصب گردد.

اطلاعات مسافرین:

  • ۵۶ درصد کارگر، ۲۴ درصد دانشگاه و ۲۰ درصد مسافرین کار پاره وقت دارند.
  • تنها ۱۰  درصد مسافرین به کامپیوتر دسترسی داشتند و فقط ۵ درصد آن ها به اینترنت دسترسی داشتند.
  • میانگین تحصیلات مسافرین کلاس ششم است.
  • درآمد ماهانه ۶۳ درصد  مسافرین بین ۱۳۵ تا ۲۷۰ دلار است.

باتوجه به اینکه پایین مسافرین با کامپیوتر ، طراحی واسط کاربر اهمیت ویژه ای یافت.  و طراحان باید تلاش میکردند تا واسط کاربر کیوسک اطلاعاتی به ساده ترین شکل خود طراحی شود تا دستگاه توسط تمامی مسافرین قابل استفاده باشد.

  • کیوسک اطلاعات رسانی چیست؟

سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر هستند که    اطلاعات و تراکنش  را در  دسترس گروه های مختلفی از کاربران  در مکان های عمومی  قرار می دهند.  واسط کاربر ساده ای دارند و  اطلاعات و معمولا زمان استفاده از آن کوتاه است.(Holfelder & Hehmann, 1994).

انواع کیوسک های اطلاعات:

  1. کیوسک های ارائه کننده اطلاعات
  2. کیوسک های تبلیغاتی
  3. کیوسک های ارائه خدمات( مانند رزرو بلیط)
  4. کیوسک های سرگرمی

در این مثال کیوسک چند  وظیفه دارد. ارائه اطلاعات به کاربران  ،  تبلیغ شرکت و فروشگاه های  اطراف ، نظر سنجی از مسافرین

توسعه دهندگان نرم افزار به دنبال راهی ساده و کم هزینه برای پیاده سازی کیوسک اطلاعات  بودند. استفاده از آفیس مایکروسافت  گزینه مناسبی است. زیرا کارکنان شرکت با این نرم افزار اشنا بودند. توسعه دهندگان با استفاده از پاور پوینت ،‌ MS Access  و دلفی نرم افزاری که در شکل ۲ قابل مشاهده است را طراحی کردند.

نتایج نظر سنجی پس از اجرا:   ۸۰  در صد کاربران  از کیوسک رضایت داشتند. ۲۰ درصد دیگر هم انتظار داشتند که بتوانند از طریق کیوسک بلیط خریداری کنند که جزو برنامه های شرکت نبود.

منبع نوشته : Cases on Information Technology Series (CITS): 14 Volumes

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *