نمره پنج ستاره، لزوما موثر نیست

 

محیط وب ٬ دیگر یک طرفه نیست.  این نکته  ای تعیین کننده در تجارت الکترونیک است.مشتریان شما دوست دارند نظر خود را بیان کنند و مشتریان دیگر نیز تمایل دارند این نظر ها را بخوانند. شاید کمی ترسناک به نظر برسد. اما دیگر دوران تک صدایی به پایان رسیده است.

نمره پنج ستاره، لزوما موثر نیست

اغلب  ما تصور میکنیم که خریداران یک محصول، زمانی بیشتر به خرید آن ترغیب می شوند که آن محصول در رتبه بندی محصولات، پنج ستاره باشد. اما تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته است، نشان میدهد که میل مشتریان به خرید، لزوما با افزایش تعداد ستاره های آن محصول افزایش نمیابد.

نتیجه تحقیق صورت گرفته نشان میدهد که مشتریان به تقلبی بودن محصولات پنج ستاره، شک میکنند. فرقی ندارد که خرید در آمازون و گوگل باشد یا سایت شما.

براساس نتیجه تحقیق، اگر محصولی نمره ای بین یک تا سه ستاره داشته باشد، تاثیر کمی روی تصمیم خریداران خواهد داشت. احتمال خرید محصولی با چهار ستاره بیشتر است. با این حال محصولی با پنج ستاره لزوما نتیجه بهتری نخواهد داشت.

خریداران باور نمیکنند که همه نتایج در محصولات با نمره پنج ستاره معتبر باشند. ادغام نمره های پنج ستاره و سه ستاره درکنار هم، اعتماد بیشتری را جلب میکند.

 

ارتباط امتیاز و محصولات

در این مطالعه مشخص شد که اهمیت این امتیازدهی هنگام خرید محصولات گران که ریسک بالایی دارند، و همچنین محصولات جدید و در آنهایی که ایمنی اهمیت دارد؛ بیشتر است.

برای مثال چند سال پبش در کشور چین تعداد زیادی نوزاد به علت فرمولاسیوان تقلبی استفاده شده در محصولات کودک کشته شدند. به همین خاطر خانواده ها برای خرید محصولی مطمئن برای کودکانشان از این امتیازدهی اینترنتی استفاده کردند تا محصولی مناسب و مطمئن را پیدا و خریداری نمایند.

 

نظرات منفی

کامنتهایی که در نظرات منفی گذاشته میشود میتواند هم برای مشتریان و هم فروشندگان مفید باشد.

پاسخگویی مودبانه به کامنت های منفی چهره مثبتی از شما ایجاد میکند. با مشتریانی که نظرات منفی دارند، بحث نکنید. اگر فکر میکنید که نظر مشتری درست نیست، میتوانید توضیحی برای آن ارائه دهید. اما اگر اشتباه از شرکت شما بوده، آنرا پذیرفته و سعی در رفع آن نمایید.

rating

مدیریت پروسه امتیازدهی

امتیازدهی هم میتواند تغییراتی ایجاد کند و هم دید صحیحی را برای شما به عنوان فروشنده فراهم نماید. خریداران هنگام خرید اینترنتی باید به محصول اعتماد کنند در نتیجه این مهم است که برای کاهش ریسک، نظرات کافی گردآوری کنید.

بر اساس تحقیقی دیگر، اگر کامنتها کوتاه باشند، برای القای حسی بهتر به مشتری، به نظرات بیشتری نیاز خواهیدداشت. اگر محصول جدیدی را در سایت خود دارید که هنوز فروش نداشته است، تا زمانی که نظرات مشتریان در سایتتان قرارگیرد، میتوانید از نظرات سایت شرکت سازنده آن، استفاده کنید. راه دیگر این است که تعدادی از محصولات را به عنوان نمونه به مشتریان بدهید و از نظرات آنها استفاده نمایید.

 

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *