۱۰نکته برای مدیریت تیم های مجازی

تیم مجازی
 

این افراد به خاطر سبک کارشان، گاهی با نام “تیم های مجازی” خوانده میشوند. در این تعریف جدید، کلمه “تیم” نشانگر رسیدن به یک هدف است؛ و کلمه “مجازی” به این خاطر در نامگذاری قرارگرفته که این افراد باهم در ارتباط هستند، اما یکدیگر را ندیده اند.

در این مطلب به نکاتی برای هماهنگی این تیم های مجازی اشاره می کنیم:

تیم مجازی

  1. مشخص کردن اهداف تیم

اعضای تیم  مجازی باید بدانند که با هم روی چه هدفی کار میکنند و این موضوع را کاملا متوجه شوند. اگر تنها نقش خود را بفهمند، همیشه به صورت فردی پیش خواهندرفت.

  1. تیم بودن را به همه یادآوری کنید

اگر اعضای تیم تصورکنند که تنهایی کار میکنند، به صورت فردی عمل میکنند. اگر بدانند بخشی از یک کار تیمی هستند، انگیزه بیشتری برای انجام کار دارند و در ارتباطات تیمی فعال تر خواهندبود.

  1. ایجاد قوانین پایه

گرچه اعضای تیم ممکن است به صورت خودکار پیش بروند، با این حال باید قوانینی قابل قبول برای نوع ارتباطات و رفتار آنها تعریف شود. این موضوع در تیم های مجازی مهم تر است. قوانین پایه شامل مواردی از جمله: ساعات کاری اعضا، زمان ناهار، جلسات الزامی، و تعریف انتظارات برای تغییر ارتباطات ؛ هستند.

  1. تعیین تکنولوژی درست

احتمالا تیم های مجازی همیشه وجود داشته اند. با این حال این روند، در چند سال اخیر شدت گرفته است. این تکنولوژی نیز تنها برای تیم های مجازی کاربرد دارد. که شامل دسترسی سریع به اینترنت، کنفرانس های صوتی، تماسهای تصویری، نرم افزارهای ارتباطی، فایلهای به اشتراک گذاشته؛ میشود.

  1. یافتن فرصت ها برای اجتماعی شدن

اعضای تیم هر روز، موقعیت اجتماعی شدن را دارند. تیم های مجلزی معمولا فرصت یکسانی برای ارتباط با یکدیگر را ندارند، پس مهم است که مدیر پروژه راههایی که از طریق آن اعضا میتوانند باهم مرتبط شوند را پیداکند. که شامل جمع کردن همه اعضا در یک نشست حضوری(مانند جلسه افتتاحیه یک پروژه) میشود.

  1. به تفاوتهای فرهنگی حساس باشید

ممکن است اعضای تیم مجازی از کشورهای مختلف و با فرهنگهای متفاوت باشند، با این حال به دست آوردن نتیجه مطلوب، ممکن است. اگر مدیریت چنین گروهی در اختیار شماست، درباره چگونگی رفتار و شیوه کار آنها، اطلاعات کامل داشته باشید.

  1. ارتباط، ارتباط، ارتباط

به عنوان مدیر یک تیم مجازی باید توانایی ایجاد ارتباط بسیار بالایی داشته باشید، زیرا اگر افراد به میزان لازم توجه دریافت نکنند دچار انزوا میشوند. ایجاد ارتباط در یک تیم معمولی نیز دشوار است، بنابراین ارتباطات در تیمهای مجازی باید بسیار گسترده باشد.

  1. تنظیم اختلاف زمان

به یاد داشته باشید که چیزی که رای شما راحت است، لزوما برای دیگران نیز راحت نخواهد بود. مثلا ممکن است در پروژه ای، مدیر پروژه زمان ملاقات ها را ۹صبح تنظیم کند که برای دیگر افراد در جاهای دیگر، مستلزم بیدارماندن تا دیروقت باشد!

  1. در مدیریت بسیار سخت کوش باشید

در اختصاص دادن کار به اعضای تیم مجازی بسیار دقیق و واضح عمل کنید.همچنین باید تضمین کنید که کار به موقع انجام خواهد شد.

  1. به افراد وظایف کوتاه بدهید

نباید به افراد وظایف زیاد با امید اینکه آنرا به موقع انجام دهند، بدهید. باید کاری را با زمان ۲یا۳ هفته ای در اختیار آنها بگذارید نه با زمان ۶هفته. چون نمیدانید که در ۶هفته تکمیل میشود یا نه. سپس اگر کارها درست پیش رفت، میتوانید هر ۲هفته وظایف تازه به آنها محول کنید.

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *