راهکارهایی برای موفقیت یک برند جدید ٬ مطالعه موردی ۴food

 

رای موفقیت برندی تازه تاسیس در یک بازار، باید ویژگی هایی در آن برند ایجاد کرد. در بازاری که از پیش وجود داشته و در آن برندهای گوناگونی در حال فعالیت هستند، مسلما جایی برای برندی تازه تاسیس با همان کارایی و ویژگی ها وجود نخواهد داشت؛ چراکه ذائقه خرید مشتریان در اختیار بازار است. در نتیجه برای موفق بودن بایستی با کمک گرفتن از راههایی برند خود را متمایز و جذاب نمایید.

۴food، رستورانی تازه تاسیس در آمریکا است که برگرهای ارگانیک سرو میکند. اما این رستوران باید مزایا و ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند در بین هزاران رستوران فعال، قابل توجه بوده و به چشم بیاید. به همین خاطر این رستوران برای این کار، برنامه هایی دارد. که این برنامه ها به نوبه خود جدید و بکر هستند. این برند سعی کرده تا از طریق امکاناتی که برای مشتریان خود فراهم کرده، خود را از دیگر برندهای مشابه در شهر، متمایز کند.

فناوری اطلاعات در رستوران

نحوه ایجاد تمایز در برند

از جمله مواردی که برای متمایز کردن چنین برندهای جدیدی در یک بازار، کاربرد دارد و تقریبا میتوان انها را موثر قلمداد کرد، استفاده از شبکه های اجتماعی به طرق مختلف جه ایجاد شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی خدمات خود و چه جایی برای تبادل نظرات کاربران با هم و یا  با سرپرستان مشاغل میباشد. دیگر امکان قابل مانور در این نوع تبلیغات برای برندهای تازه، فراهم کردن امکان استفاده و استقبال از نظرات و ایده های مشتریان می باشد. همچنین درنظر گرفتن مزایایی برای برخی حالت های خاص. تمامی موارد بررسی شده باعث موفقیت برندی تازه در یک بازار میشود.

مثال

حالا برخی از این ویژگی ها که در مثال بالا، به کار رفته است را به اختصار میگوییم:

  • شبکه اجتماعی

در محیط رستوران مانیتوری قرار داده شده تا نظرات مشتریانی که در توییتر رستوران گذاشته شده است، به نمایش گذاشته شود؛ با این امکان که مشتریان حاضر نیز میتوانند با استفاده از وای فای رستوران نظرات خود را در همان لحظه توییت کنند.

  • راههای متنوع ثبت سفارش

این رستوران راههای مختلفی را برای ثبت سفارش ایجاد کرده است. شما میتوانید سفارش خود را ازطریق iPadتان به کارمندان رستوران ارسال کنید یا آنرا به صورت آنلاین در سایت رستوران اعلام کنید.

  • Facebook

دریچه ای برای بازاریابی اجتماعی برای این رستوران است که در آن نیز امکاناتی برای مشتریان تعبیه شده است. برای مثال میتوانید خود را روی وال facBook این رستوران تگ کنید؛ که با این کار شانس برنده شدن یک iPad را به شما داده خواهدشد.

  • ایجاد کمپین های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای جذب افراد در کمپین رستوران نیز راه جدیدی برای افزودن به تعداد مشتریان خلاق و فعال میباشد. در این کمپین ایده های خلاقانه جدید برای ارتقای شهر مطرح میشود.

  • تلاش برای ارتقای بازاریابی و منوی غذایی

در سایت خود امکانی را ایجاد کرده اند که با ارائه لیست مواد اولیه موجود در رستوران میتوانند ساندویچ و غذاهای جدید دیگری را ابداع کنند و در لیست منو قرار دهند. و درصورتی که مشتریان دیگر از این منوی جدید سفارشی دهند درصدی به حساب اعتباری کسی که آن ترکیب را ارائه داده واریز میشود. این کار با هزینه کمی انجام میشود و در عین حال باعث ایجاد انگیزه در مشتریان میشود.

مدل جدیدی از کسب و کار

مواردی که به آنها اشاره کردیم، نوع جدیدی از تجارت الکترونیک است. در حال حاضر بیشترین توجه روی سرویس و ارتباطات اجتماعی که شامل اشتراک گذاری عکس، ویدئو و ایده میشود؛ متمرکز است. استفاده از شبکه های اجتماعی برای جذب مشتری و طراحی سرویس ها و محصولات جدید بسیار موثر است.

 در مثال مورد بررسی نیز میتوان گفت که مدل کسب و کار ۴food، بر پایه تکنولوژی تلفن های همراه و دستگاههای موبایل و شبکه های اجتماعی، برای جذب مشتری، گرفتن سفارش، ترویج برند، و بهره مندی از نظرات مشتریان برای ارتقای منوی خود است.

منبع نوشته : management information systems, Lauden

درباره نویسنده

امیررضا اسدی کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم.

نوشته‌های مرتبط

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *